USA del 1 // San Francisco.

I januari åkte ju jag till USA för att resa runt med Sofia i några veckor eftersom hon hade sin resemånad då. Första anhalt var San Francisco. Där mötte jag upp med Sofia på flygplatsen när jag kommit ner på marknivå igen efter cirka tretton timmar i luften. Det blev en hel del sightseeing under våra dagar i SF. Såhär såg det ut.
 
Alcatraz var det första vi bestämde oss för att se. Fruktansvärt intressant och spännande. Man fick gå på en audio tour genom fängelset och lyssna på både f.d fångar och vakter berätta om deras tid där, om olika rymningsförsök osv. Om man någonsin är i San Francisco är detta ett måste.
 
 
Vi åkte också till Alamo Square för att se Painted Ladies. Just dessa Painted Ladies, som är kända som "Postcard Row" har tydligen varit med i 70 diverse filmer, reklamer och tv-program, läser jag på wikipedia nu. Inte en särskild viktig sevärdhet kan jag tycka. Menar, så kul är det ju inte att titta på husfasader men fina var de i alla fall. 
 
 
The Golden Gate Bridge var ju såklart en självklarhet. Vi hade dessutom turen att vi valde att åka dit dagen då det var som bäst väder. Vi promenerade halvvägs över bron, tog en massa bilder och när vi kände oss klara gick vi längs med strandkanten tills vi nådde Palace of Fine Arts.
 
 
Till Pier 39 åkte vi kanske främst för att se sjölejonen. När vi kom dit såg vi att de hade ett akvarium så när vi tittat klart på sjölejonen tvingade jag med mig Sofia dit och tur var väl det för det var helt klart värt pengarna. Vi fick bl.a se en bläckfisk, hajar, sjöstjärnor, stingrockor och såklart en massa olika sorters fiskar. De hade dessutom en liten pool med två st hajar och några stingrockor som man fick röra. Då blev en viss Elin Viklund väldigt nöjd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0